Tyra gick från att vara inredare på heltid till att designa trendiga armaturer

2023-01-27

Tyra gick från att vara inredare på heltid till att designa trendiga armaturer

Tyra Matsdotter började sin inredningskarriär med att utbilda sig till inredare. Väldigt snart arbetade hon på ett större inredningsföretag i Göteborg med att styla bostäder inför försäljning. Parallellt med det jobbet, redan som 20-åring, startade hon tillsammans med sina kollegor Fredric och Casper calixter.se – en inredningsbutik online. Nu designar hon belysning under deras egna varumärke By Calixter.

Hur såg dina drömmar inom inredningsyrket ut innan?

– Jag hade alltid haft drömmar om att starta eget som inredare, men det låg längre fram i tiden. Men när Fredric pitchade idén om att de skulle stå för själva hemsidan, det tekniska och marknadsföringen, och att jag skulle ansvara för produktdesign, sortiment/inköp och lite grafisk design, kunde jag inte annat än att säga ja. Alla de områdena var något jag hade övervägt inom yrkesroller tidigare, så det blev ju en jackpott jag aldrig ens kunde ha kommit på själv.

Jag är så glad att vi satsade vid såpass ung ålder. Man lär sig så mycket på vägen och så länge man har ett starkt intresse och öppet sinne så kan man lära sig vad som helst.

Hårt arbete lönar sig

– Under några år fortsatte jag att jobba som anställd stylist och la resterande kvällar och helger på Calixter. Det var hårt arbete som gällde och när det började bli mer att göra på Calixter så trappade jag ner till 60 % styling och la mer tid på Calixter.

Ett eget varumärke startades upp med Tyra som designer

Under 2020 så valde vi att starta vårt eget varumärke By Calixter – egenproducerade lampor där jag designade vår första bordslampa Bolux som blev en hit! I samband med detta så valde vi att enbart fokusera på att sälja belysningsartiklar online då vi kände att vi behövde bli mer nischade och kunna bli ”the go to place” för dekorativ belysning.

Resan att ta fram egna produkter var lång och man får verkligen vara petnoga in i minsta detalj för att få fram det bästa möjliga resultatet.

Belysning med hållbarhet i fokus

Under 2022 ville vi satsa på närproducerad belysning och fick tag på fantastiskt tacksamma kontakter så nu har vi fyra egna designs inom belysning och mer på ingång. Allting produceras helt inom Europa och alla textilkomponenter sys här i Sverige dessutom!

Följ Calixter.se på Instagram här:

Vad är du mest stolt över?

– En av mina senaste designs heter Bonetto som är en taklampa gjord i textil, tankarna bakom denna lampa växte fram ur ett stylist-perspektiv faktiskt. Jag ville ha en stor och maffig taklampa som tar plats samtidigt som den inte alltid behöver hänga särskilt lågt. Som en stor snygg plafond.

Detta var något jag verkligen hade saknat. Som i de fallen när man har flera möbelgrupper i ett rum. På min tid som stylist så ville man gärna visa upp möjligheterna till både matbord och soffa i ett och samma rum – t.ex. vardagsrummet. Då blev det ofta svårt att hänga en takpendel centrerat om man inte hade möjlighet till en extra takkrok. Så Bonetto taklampa blev då resultatet som kan hänga vackert i mitten av rummet oberoende av möblemang. Dessutom är den lätt att transportera då den är väldigt platt, så det blev en klockren stylinglampa!

Tyra Matsdotter,
Designer Calixter AB

Bolux bordslampa

Jag ritade fram Bonetto som är en stor taklampa som fyller upp och dekorerar samtidigt som den känns lätt och luftig i sina ljusa fina tyger. Eftersom den går att justera helt i höjd så blir taklampan väldigt smidig att inreda med i många olika slags rum. Vardagsrum, sovrum, matsal, stor hall och kök – allt fungerar eftersom den går att justera höjdmässigt för att passa det specifika rummet och möblerna.

Samarbete med Interiörskolan

Interiörskolan kan stolt presentera ett samarbete med Calixter där du som elev får hela 20 % rabatt på hela deras sortiment. Inne i din portal får du även tillgång till deras katalog inkl. priser för deras eget varumärke By Calixter.

Jag är jättenöjd med utbildningen! Jag har lärt mig massor, både teoretiskt men också i praktiken. Feedback från läraren har varit super; snabb återkoppling på frågor, bra konstruktiv feedback. Jag kan verkligen rekommendera kursen för de som är intresserade av inredning!

Linnea

SÅ BRA! - EN UTBILDNING ATT REKOMMENDERA

Vill du också läsa till certifierad Inredare?

Tveka inte att kontakta Interiörskolan med dina frågor. Vi finns här för dig som går i utbildningstankar. Ring eller maila Jennie på 0705-13 08 14, info@interiorskolan.se

NÅGRA BILDER CALIXTERS INSTAGRAMKONTO