Köpvillkor
Köpvillkoren för privatpersoner presenteras i sin helhet först, följt av köpvillkoren för företag.
Senast uppdaterad 2024-10-23. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Allmänt
Interiörskolan Sverige AB (nedan kallat Interiörskolan) säljer utbildningar inom
inredning på svenska till privatpersoner och företag inom Sverige. Betalning sker via faktura, kort eller delbetalning via Qvickly/Billmate AB. Leveranser skickas via DHL. Försäljning sker även till Norden med betalningsalternativen kort och bankbetalning via Qvickly samt till övriga länder med betalningsalternativet manuell faktura. Följande villkor gäller för beställning av produkter från Interiörskolan till konsument följt av villkoren för företagare/näringsidkare.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen bör du omedelbart kontakta oss via e-post till info@interiorskolan.se. Du måste vara 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning.
Priser
Priserna i butiken anges i SEK (Svenska kronor) och alla priser är inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Betalning och frakt för privatkonsumenter
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.
Betalningsalternativ
Betalning med faktura
Du kan välja att betala med faktura via Qvickly. Läs villkoren för Qvickly faktura här: https://qvickly.io/villkor/. En fakturaavgift på 19 kr debiteras. Fakturan skickas via e-post till den e-postadress du anger
vid köptillfället.
Betalning med kort
Du kan välja att betala med Visa eller MasterCard via Qvickly. Läs villkoren för Billmate kort här: https://qvickly.io/villkor/
Delbetalning
Du kan välja att delbetala på 3, 6, 12 eller 24 månader räntefritt via Qvickly. Enligt bestämmelser som finns reglerade i konsumentkreditlagen (12 § första stycket) behöver näringsidkaren pröva om en konsument har ekonomiska förutsättningar att fullgöra vad han eller hon åtar sig enligt kreditavtalet. För dig som kund innebär detta att en konsument som handlar för över 10 000 kr och väljer delbetalning blir ombedda att fylla i ett formulär som kallas KALP (Kvar att leva på). I detta formulär får konsumenten uppge sin inkomst och sina boendekostnader och på så sätt får Qvickly en kompletterande bild till ordinarie kreditupplysning om köpet kan anses rimligt utifrån de ekonomiska förutsättningar som finns. Läs villkoren för Qvickly delbetalning här: https://qvickly.io/villkor/
Du kan följa ditt köp i Qvicklys portal https://my.qvickly.io/
Betalning via manuell faktura från Interiörskolan
Vid beställning från andra länder än Sverige, Danmark och Finland skapas en manuell faktura upp. En fakturaavgift på 19 kr debiteras samt en fraktkostnad för ditt land. Frakten meddelas på fakturan eller innan fakturan skapas upp om så önskas. Fakturan skickas via e-post till den e-post adress du anger vid beställningstillfället som sker via mail till oss. Betalningsvillkor 10 dagar.
Frakt
Leveranser inom Sverige har en frakt på för närvarande 59 kr. Paketet är spårbart via DHL. Fraktpriser till övriga länder syns i kassan för Finland och Danmark. Fraktpriser till övriga länder lämnas via mail innan beställning.
Paket med utbildningsmaterial skickas via DHL och tjänsten Service Point. Försändelsen kan spåras via kollinummer. Försändelsen har avsändaren: Interiörskolan Sverige AB. Vid beställning accepterar du leveranssättet.
Transportskada anmäls till det utlämningsställe där du hämtat ut varorna. Om du upptäcker skadan då du kommit hem tar du med hela paketet (varor och emballage) till utlämningsstället för en skadeanmälan.
Ej uthämtade paket
Hämtar du ej ut dina varor som du beställt så debiteras du vår kostnad för att skicka ditt paket fram och tillbaka samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 195 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.
Leveranstider
Leveranser inom Sverige
Alla varor skickas med DHL och våra normala leveranstider ligger på 2-4 vardagar inrikes, efter lagd beställning, beroende på lagerstatus. Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p.g.a. hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren, semestertider mm.
Leveranser utrikes
Våra normala leveranstider utrikes ligger på 3-8 vardagar, efter lagd beställning, beroende på lagerstatus. Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p.g.a. hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren, semestertider mm.
Personuppgifter och sekretess
Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning samt direktreklamsändamål. När elev är godkänd på utbildningen plockas den inklusive all information om eleven bort från elevportalen. Interiörskolan är ansvarig för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss och informationen behandlas enligt gällande Dataskyddsförordning (GDPR). Läs mer på vår hemsida. Du som kund är införstådd med att Interiörskolan och samarbetspartners behandlar personuppgifter om dig som kund för att kunna administrera leveransen av produkten som du som kund har samtyckt till. Du kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register genom att maila oss på info@interiorskolan.se. Läs mer om GDPR här. Du har tillgång till utbildningen i din portal tills du är godkänd men max i 3 år. Detta på grund av att portalen är inställd på att automatiskt plocka bort elever som inte längre är ”kunder”.
Ångerrätt
Regeln om ångerrätt i lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal gäller. Konsumenter har 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler. Konsumenten kan använda Konsumentverkets standardblankett.
Konsumenten har rätt att undersöka varan men varan ska återlämnas i befintligt skick för att ångerrätten ska gälla. Om konsumenten loggat in i sin elevportal och därmed tagit del av copyrightskyddat material är produkten nyttjad och ångerrätten gäller därmed inte. I välkomstbrevet, som skickats ut via brev, har du som konsument tagit del av vad utbildningen innehåller och i och med inloggning i din elevportal godkänner du som konsument att du vill fortlöpa med utbildningen och avsäger dig därmed ångerrätten enligt undantag i lagen, med hänvisning till kapitel 11 $ 11, vilket innebär att när du som kund påbörjar utbildningen upphör ångerrätten. Konsumenten ska betala returfrakten om de ångrar sig. Ångerrätten gäller ej för näringsidkare.
Reklamation
Meddela varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig på info@interiorskolan.se. Inom skälig tid så hjälper vi dig med hur du går vidare. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig. Varan skickas till: Interiörskolan Sverige AB, Vinga Fyrs Väg 14, 423 41 Torslanda. När vi mottagit varan och godkänt reklamationen, gör vi något av följande:
- Reparerar varan (om möjligt)
- Skickar en ny identisk felfri vara.
- Återbetalar dig varan. Kostnaden för returfrakten betalas ut till dig retroaktivt, efter godkänd reklamation.
Vid ersättningsleverans står Interiörskolan för fraktkostnaden.
Meddela alltid eventuell reklamation snarast möjligt. Du har enligt lag, reklamationsrätt på din vara i 3 år. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns på varan vid leverans. Reklamationsrätten gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter. Du studerar helt i ditt eget tempo. Det enda som är tidsbestämt är certifieringsprovet som du har tre veckor på att slutföra samt att hela utbildningen behöver vara slutförd inom 3 år. Du kan däremot köpa till mer tid t.ex. ett år om du skulle behöva det.
Force Majeure
Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.
Företagsinformation
Postadress:
Interiörskolan Sverige AB
Vinga Fyrs Väg 14
423 41 Torslanda
Kontouppgifter:
Bankgiro: 5623-9494
Du kan kontrollera bankgironummer här
Org.nr:
559300-5761
Momsreg.nr:
SE559300576101