Distansutbildning ett friare sätt att studera

Visst kan det vara svårt att ta steget att hoppa på någonting nytt, speciellt om utbildningsformen känns ny och främmande för dig som elev. En förändring kan vara ett större steg för vissa än andra men oftast leder en förändring av någonting till det bättre. Vi på Interiörskolan har stor förståelse för att du som elev kan vara tveksam till just utbildning på distans därför har vi listat några punkter nedan som kan hjälpa dig i ditt studerande.

2020-08-23

Distansutbildning ett friare sätt att studera till inredare

En utbildning utan träffar

En utbildning med träffar och obligatoriska möten är inte något för alla. Det är tider som ska passas och du som elev ska ta dig till troligtvis en större stad. Vår inredningsutbildning är helt på distans och vi har skapat ett verktyg så att du som elev inte ska känna dig ensam. I din elevportal har du möjlighet att chatta med andra elever som går utbildningen. Du har också självklart kontinuerlig kontakt med din kursledare via telefon och mail.

Disciplin vid studier på distans

Självklart sätter just det faktum att utbildningen är på distans lite högre krav på dig som elev med diciplinen. Du har inte de fasta mötena med tider att passa och uppgifter som förväntas bli klara inom en viss tid men istället har du ett friare sätt att studera på och du kan anpassa utbildningen så att den passar ditt liv och dina tider. Nedan listar vi lite tips på hur du kan hålla studiediciplinen uppe även fast du läser på distans.

Tidsbestämt mål

När man sätter upp ett mål, vilket som helst, stort som smått så är det bra att sätta ett tidsbestämt mål som säger när du ska vara klar. Om man översätter detta till mål i din utbildningen kan ett delmål vara att du till exempel ska vara klar med block 1 i vår utbildningen inom 1 månad. Sen kan du skala ner det i ytterligare delmål. Hur många gånger per vecka behöver du sätta dig ner och studera? Hur mycket tid per gång behöver du lägga ner? Planera in i din kalender, lägg påminnelser och försök följa din plan. Tänk bara på att sätta upp ett realistiskt mål som passar just dig. Att sätta upp ett tidsmål som du redan från början vet att du inte kommer klara av att hålla är inte en bra väg att gå då det istället kan ge en negativ effekt och påverka hur du tänker kring dig själv. Ge dig själv en belöning när du klarat ditt mål. Assa (associerad) dig själv, alltså säg en fin komplimang till dig själv – rätt ut bara – Vad duktig jag var idag som nådde mitt mål!

Tiden vid datorn och distraktioner

När du väl sitter vid datorn och ska ta in ny information behöver du vara helt fokuserad på det du gör precis för stunden. Stäng av ljudet på mobilen och lägg den så du inte kan se den samt stäng av TV:n m.m. Låt inga distraherande notiser eller meilprogram vara igång i datorn samtidigt som du bestämt dig för att plugga. Multitasking kan vara bra ibland men en studie visar att om du försöker göra fler saker samtidigt så tar uppgiften du egentligen skulle göra 25 % längre tid mot om du bara fokuserade på en enda sak.

Inlärningsförmåga

Även om tekniken med mobil och dator idag är fantastik så finns det även studier som säger att om du skriver ner det du lärt dig på ett vanligt papper och läser det högt för dig själv så har du lättare att lära dig sakerna snabbare. Så ta gärna fram ett block och penna och skriv ner stödord, frågor eller varför inte rita. Du kan också prova att byta miljö ibland för att se om det hjälper få igång kreativiteten och fokus om du känner dig ofokuserad. Om det skulle dyka upp andra tankar under tiden du studerar så som t.ex. ”Jag får inte glömma att lägga in en tvätt sen eller ringa det där samtalet”. Gör en notis på ett annat papper om dessa tankar så du kan släppa det och flytta tillbaka fokus till det du höll på med. Pauser med promenader rekommenderas även starkt då du får ny energi, ren luft och en tid för reflektion.

homestyling-elev-Interiörskolan

I vår utbildning får du inlogg till en elevportal där du kan chatta med andra elever som går utbildningen.

Dela gärna dina framsteg i utbildningen på Instagram och tagga @interiorskolan.se så andra elever kan del av ditt arbete.

Dela med dig av dina uppgifter och framsteg

Om du inte känner att det räcker att ha kontakten med din lärare och få kommentarer på inlämnade uppgifter eller chatta med andra elever i din elevportal – varför inte dela bilder på dina uppgifter via vår Instagram? @interiorskolan.se

Utbildningen hos oss är väldigt kreativ och rolig. Möjligheten att arbeta med fysiska moodboards används av flera av våra elever.