Rensa hemmet från kemikalier med hjälp av växter

Det finns vissa växter som neutraliserar skadliga gaser och därför skapar en bättre inomhusmiljö för dig. I en studie som gjorts på holländska skolbarn visade det sig att en bättre inomhusmiljö inte bara gjorde deras hälsa bättre utan även påverkade inlärningsförmågan och kreativiteten positivt.

2018-11-16

Rensa hemmet från kemikalier med hjälp av växter

Luften renas av vissa växter

De flesta växter tar upp koldioxid och producerar syre så vi får lättare att andas samt att de gör så det blir en bra luftfuktighet. Växter med märkningen ”Air so pure” är växter av högsta kvalitet från utvalda odlare som dessutom är luftrenare.

Nedan listar jag några av de bästa växterna som verkligen renar luften.

Fredskalla

Fredskalla är den bästa luftrenaren av alla växter. Den fuktar dessutom inomhusluften. Tyvärr kan den orsaka allergiska reaktioner hos vissa och den är även giftig för katter. Fredskallan rensar luften från bl.a. bensen, formaldehyd, trikloretylen, xylen, toluen, aceton, alkohol och ammoniak.

Guldpalm

I ett arbetsrum vid till exempel ett skrivbord med dator är det bra att placera en guldpalm. Den här växten är en mycket bra luftfuktare som tar bort ämnen som xylen och toluen som finns i bl.a. kontorselektronik.

Paradisträd

Den här växten ska gärna placeras i sovrummet. Växten tar upp koldioxid och ger oss mycket syre nattetid.

Gullranka

En gullrankan ska kan duscha ofta för att få bästa effekt genom att hålla borta damm fån bladen. Gullrankan tar bort formaldehyd från luften.

Ampellilja

Ampellijan avger mycket fukt som är bra för torra inomhusmiljöer. Även den här växten rensar luften från formaldehyd som finns i plaster, textilier och färger.

Svärmorstunga

Bensen, formaldehyd och trikloretylen kommer från olika plaster, färger och rengöringsmedel. Dessa ämnen tar svärmorstungan och samtidigt som den tar upp koldioxid.