Hur gör man det mysigt i sovrummet inför hösten?

Hösten närmar sig med stormsteg och vad är mer höstigt än inredning som har sitt fokus på mysighet? Här kommer du få ta del av lite tips och tricks för att ditt eller din kunds sovrum ska bli ännu lite mysigare utan att spräcka plånboken.

2022-09-26

Hur gör man det mysigt i sovrummet inför hösten?

Textilier ger hög mysfaktor

Textilier bidrar med hög mysfaktor i ett rum. Inte nog med att det är mjuk och lugnande, det är ju även ljuddämpande också. Någonting som kan vara väldigt behövligt i ett sovrum. Det finns många olika sätt att använda sig av textilier i sin inredning. Det är dels de traditionella sätten såsom gardiner och mattor, men också att täcka en vägg med tyg för att göra rummet ännu lite mer mysigt. Dessutom har ju sängkappan fått sig en comeback nu vilken ger sovrummet ännu mer textilier. Det kan ju nästan inte bli bättre.

Använd mer second hand

Någonting som många kanske glömmer när man vill köpa och använda sig av mer textilier är att det finns mängder med textilier att köpa second hand. Att handla second hand är både bra för plånboken och även planeten. Dessutom kan man ofta hitta mer unika och hållbara material för en billig peng än nyproduktion.

Att köpa second hand är kanske viktigare än någonsin att tänka på nu när inflationen är så hög och allt bara blir dyrare. Dessutom är det viktigt att använda sig av det man redan har hemma. Det kan vara att flytta runt lite dekorationer eller textilier man har hemma eller varför inte byta med kompisar. Att byta saker med människor i sin närhet blir inte bara bra för dig utan även för den du byter med.

Glöm inte av belysningen

Nästa trend är så kallad smart belysning, vad är då det? Smart belysning kan vara belysning som går på en timer, solceller eller varför inte lampor som du kan styra från din telefon. Denna typ av belysning hjälper till att hålla nere elräkningen. Inte nog med att man kan hålla nere elräkningen med hjälp av dessa utan de medför även en förhöjd mysfaktor. För att höja mysfaktorn ännu lite mer kan man använda sig av levande ljus. De levande ljusen kan lysa upp hela rum och även tillföra lite aromaterapi. Glöm bara inte att blåsa ut ljusen innan du lämnar rummet eller går och lägger dig.

Mer naturliga material

Sist men inte minst finns det få saker som höjer mysfaktorn mer än naturliga material. Det är någonting med naturliga och gedigna material som lugnar oss ända in i själen. Med en lugn kropp och själ kommer sovrummet kännas ännu mysigare och sömnen kommer komma snabbare. Vill man inte byta ut de material man redan har hemma går det jättebra att måla om dem till mer neutrala och naturliga färger, såsom beige, brun och grön. Dessutom kan man ta in mer detaljer i naturliga material. Varför inte hitta en ljusstake i sten eller en luftrenande växt?

NÅGRA BILDER FRÅN våra elevers instagramkonton