Tidlös inredning

Inredning kan finnas i lika många olika stilar som det finns människor. Det finns vissa tydliga stilar såsom futuristiskt, minimalistiskt och skandinaviskt. Vissa stilar är mer tidsbaserade än andra och det betyder dessutom att vissa är mer tidlösa än andra. Här kommer lite tips på hur du, om du vill, får till en mer tidlös inredning.

2022-09-13

Tidlös inredning

Till att börja med finns det ingen stil som är bättre än någon annan, allt handlar om personlighet och preferens. Men en bra grund när man vill inreda tidlöst är att börja med neutrala färgtoner. Desto mer neutrala toner desto svårare är det att tröttna på dem. En neutral färgskala går för det mesta i naturliga färger. Det kan vara beiga och bruna toner eller en kallare färgskala med grått. Neutrala färger gör det dessutom lätt att hitta olika accentfärger att leka med.

Med neutrala material kommer du långt

För ett ännu mer neutralt och tidlöst hem, kan man satsa på naturliga och hållbara material. Naturliga material ger en mer gedigen men samtidigt mysig och hemtrevlig känsla. Inte nog med det, naturliga och hållbara material innebär för det mesta även bättre kvalité. Med kvalitén i fokus kan man hålla nere mängden möbler och detaljer i hemmet. Här gäller alltså kvalité före kvantitet.

Testa eklektisk minimalism

Håller man nere antalet saker i inredningen så är det enklare att satsa på en eklektisk minimalism. Det är kort sagt minimalism fast med personliga detaljer. På så sätt kommer inredningen kännas både tidlös och personlig på samma gång. För att lyckas med detta gäller det att hålla nere antalet saker. Däremot får de personliga sakerna en chans att lysa igenom med sin närvaro. För att hålla nere antalet saker kan man även använda sig av regeln “en in, en ut”. Det innebär kort och gott att för varje ny grej som tas in i hemmet måste en annan flytta ut.

Man kommer långt med klassiker

Någonting som aldrig går ur tiden är klassisk arkitektur, om det så är en stringhylla, en Wegner-stol eller en Aalto vas. Saker som inte gått ur tiden än, lär inte gå ur tiden på ett bra tag. Det gör att hemmet kommer kännas både lyxigare, tidlöst och klassiskt.

Hur håller man nere antalet möbler?

Det finns en bra tumregel att förhålla sig till när man vill inreda tidlöst. Den kallas för 80/20-regeln. Den innebär att 80 % av inredningen ska vara tidlös, såsom väggar, bord, soffa och andra stora och tunga saker. De resterande 20 % kan vara roligare, trendigare eller personligare saker. Dessa 20 % innefattar allt som går lätt att byta ut och som inte heller kostar en förmögenhet. Dessutom är det lätt med denna regel att hålla inredningen personlig och tidlös samtidigt.

BILDER FRÅN NÅGRA AV VÅRA ELEVERS INSTAGRAMSKONTO.