Att arbeta som inredare

Det finns olika sätt att sälja dina inredningstjänster på och du får själv tänka ut vad som passar dig bäst. Varje kund är unik och vill ha det på olika sätt. En del kanske även vill ha hjälp med att inhandla inredningsdetaljerna du föreslagit. Har du möjlighet att hjälpa till med det?

2018-12-12

Utforska Bullet Journaling

Ett anpassningsbart system för produktivitet och självreflektion

I en värld där digitala kalendrar och appar dominerar vår organisation och planering, har Bullet Journaling seglat upp som en motreaktion mot den digitala överbelastningen. För de som söker en mer organisk och kreativ metod för att hantera sin tid, tankar och mål, har Bullet Journaling blivit ett populärt verktyg. Men vad är egentligen Bullet Journaling?

Vad är Bullet Journaling?

Bullet Journaling, eller BuJo som det ofta förkortas, är ett anpassningsbart system för att organisera dina tankar, planer och dagliga uppgifter. Skapat av designer Ryder Carroll, har Bullet Journaling sedan dess blivit en global fenomen bland människor som söker struktur och kreativitet i sin vardag.

Flexibilitet och Anpassning

Vad som gör Bullet Journaling unikt är dess flexibilitet. Till skillnad från förtryckta dagböcker eller digitala planeringsverktyg kan du skapa din Bullet Journal precis enligt dina egna behov och preferenser. Grunden för en Bullet Journal är en tom anteckningsbok, oftast punktmarkerad, och en penna. Resten är upp till dig att utforska och skapa.

En typisk Bullet Journal består av flera sektioner, inklusive en framträdande index där du kan lista sidorna i din anteckningsbok för att enkelt hitta det du söker. Därefter följer en framtidslog där du kan planera långsiktiga mål och händelser, följt av en månadsöversikt där du kan bryta ner dina mål och uppgifter för varje månad.

Daglig Logg – Kärnan i Bullet Journaling

Men den verkliga magin i Bullet Journaling ligger i dess dagliga logg. Varje dag skapar du en ny sida där du listar de uppgifter du vill uppnå, evenemang du behöver komma ihåg och kanske till och med reflektioner eller citat som inspirerar dig. Med hjälp av enkla symboler som punkter för uppgifter, streck för händelser och cirklar för anteckningar, kan du snabbt skanna igenom din dag och se vad som är viktigt att prioritera.

Kreativitet och självreflektion

Men Bullet Journaling handlar inte bara om att organisera din tid; det handlar också om självreflektion och kreativitet. Många människor använder sina Bullet Journals som en plats att utforska sina tankar, skriva dagliga reflektioner eller uttrycka sig genom konst och doodling. Genom att integrera kreativa uttryck i sin planering kan man främja mental klarhet och minska stress.

Mål och Långsiktig Planering

Förutom att vara ett praktiskt verktyg för att organisera ditt liv, kan Bullet Journaling också hjälpa dig att uppnå dina långsiktiga mål. Genom att regelbundet granska och omvärdera dina mål, både personliga och professionella, kan du hålla dig fokuserad och motiverad att arbeta mot dem.

I din studieplanering hos Interiörskolan kan därför en Bullet Journal vara till stor hjälp. Skapa korta och långa mål med hjälp av SMARTA mål-metoden som du kommer få lära dig om i utbildningen. Visualisera dina idéer med eget företag eller bara inredningsidéer i form av skisser och planritningar. Använd boken i dina studier med även längre fram i ditt arbete.

Slutsatser

Även om Bullet Journaling kan verka överväldigande till en början, är det viktigt att komma ihåg att det inte finns några regler. Din Bullet Journal är en reflektion av dig själv och dina behov, så känn dig fri att anpassa den på vilket sätt som helst som fungerar bäst för dig. Och kom ihåg, det är helt okej att göra misstag eller ändra dig under vägen; det är en del av processen att upptäcka vad som fungerar bäst för dig.

Så om du är trött på den digitala trängseln och letar efter ett mer organiskt och kreativt sätt att hantera din tid och mål, varför inte ge Bullet Journaling en chans? Det är mer än bara en anteckningsbok; det är ett verktyg för självutforskning, självreflektion och personlig tillväxt. Ge din kreativitet fritt spel och upptäck hur Bullet Journaling kan förändra ditt liv.

Nu under mars månad ingår en Bullet Planner till alla som köper vår yrkesutbildning.