Att inreda hållbart behöver inte vara så svårt

Det kanske låter krångligt att inreda med fokus på att det ska vara klimatsmart och hållbart. Men det behöver inte vara så svårt, det kan till och med vara lättare än man tror. Här kommer lite tips som kan vara bra att ha i åtanke när du tar dig an ditt nästa projekt.

2022-04-28

Att inreda hållbart behöver inte vara så svårt

Naturligt kommer man långt på om man vill inreda hållbart

En av de enklaste saker att tänka på när man vill inreda mer hållbart är att hålla sig till naturliga material så som trä, sten, läder, metall eller ull. Linne är också ett perfekt naturligt material. Fördelen med naturliga material är att de håller otroligt länge om man bara tar hand om dem. Ser läder puffen lite tråkig ut? Olja upp den! Börjar fårskinnskudde se lite tråkig ut? Borsta upp den! Det finns så många snabba och enkla knep för att just dessa material att hålla länge. De håller dessutom inte bara länge, de får med åren en fantastisk patina.

Miljömärkt inredning

Om man inte vill hålla sig till enbart naturliga material kan man leta efter olika miljömärkningar.

Det finns flera olika och det kan ibland kännas som en djungel. När det gäller textil kan man leta efter EU Ecolabel , speciellt om man vill handla internationellt. Det är en märkning som alla EU länder gått med på och visar på godkända krav på funktion, miljö samt hälsa. En märkning som vi nog alla känner igen är den klassiska Svanen . Den visar på en ansvarsfull livscykel från början till slut. Om man vill gå på någon annan märkning är Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval ett väldigt bra alternativ. Den märkningen är oberoende av producent och konsument, det enda målet med märkningen är att sträva efter ett mer hållbart samhälle. ÖKO  har en hel del olika märkningar för bland annat textil och läder. De är en internationell organisation som strävar efter en god planet för framtida generationer.

Det finns fler vägar att ta till hållbarhet

För att vara ännu mer klimatsmart kan man tänka på transporten och försöka minska den genom att handla närproducerat. Istället för att ett simpelt bord ska skickas över halva världen kanske det finns några möbelsnickare i närheten som kan bygga helt unika möbler till bra priser. Det finns ofta fler vägar att ta än vad man från början kanske tror.

Gör om, gör eget – inred hållbart

Vi alla vet ju dock att det inte är bäst att köpa nya saker även om de är miljömärkta eller närproducerade. Det bästa att ju att inte bara använda det vi redan har, utan även att handla second hand. Ibland hittar man sin drömmöbel eller dekoration på sin lokala second hand och ibland kanske man hittar ett nytt DIY projekt. För det är inte fel det heller. Det är väldigt kul och spännande att göra om saker och ting hemma. Det behöver inte alltid vara så stora projekt, det kanske räcker med lite nya handtag och ny färg på den fyndade byrån?

Kolla in den här fina ställningen/fatet med ben till krukväxten som du kan göra själv.

Den som spar, den har mer inredningsdetaljer

Om du inte vill lägga massa pengar på prylar är ett annat tips att lägga undan lite dekorationer eller kuddfodral en stund. Det kommer göra att de saker som får stå kvar framme får ett helt nytt ljus. Det är inte allt för sällan man känner att man samlat på sig mycket saker som bara tar plats, men de är fina så man vill inte göra sig av med dem. Göm dem! Åtminstone ett tag, för när de kommer fram igen känns de som nya. Det behöver inte heller bara gälla dekorationer. Gör det till en heldag och möblera om hemma. Testa att vrida soffan och vips så har du ett nytt vardagsrum för inga pengar alls.