Färglära färgen brun

Mer jordnära än brunt kan det inte bli. Om ett rum har en ljusbrun färg upplevs rummet som tryggt och jordnära. En person som klär sig med bruna kläder kan även upplevas som en trygg person.

2018-11-07

Färglära färgen brun

Den jordnära färgen brun

Om ett rum däremot domineras av mörka bruna färger kan det upplevas tungt och dystert.

Bra att veta om brunt

Förr i tiden kallade man i dagligt tal violetta och röda färger för bruna. Det lever kvar i gamla namn som till exempel brunkulla och brunört.

Färgen brun inger lugn och trygghet och står för en närhet till jorden. Den står även för fertilitet, stabilitet och maskulinitet. I varmare länder symboliserar färgen brunt mogen lekfullhet och materiell lyx.

Positiva egenskaper:

• Koncentration