Håll utkik efter dessa trender när du inreder 2022

Trender kommer och går men i år går det åt ett lugnare och mjukare hem med fokus på harmoni. Med harmonin kommer lugnet och ljuset ta större plats i inredningen.

2022-04-14

Håll utkik efter dessa trender när du inreder 2022

Inredning som ger lugn och ro

Den största trenden för 2022 är hitta ett lugn i sin inredning. Det går lätt att fixa med lite mjukare former än vi sett de senaste åren, samt mer naturliga material och färger. Färgerna som tar över inredningen i år är lite varmare än vi sett tidigare men det fortsätter hålla sig ljust och fräscht. Istället för kritvita väggar drar det mer åt off-white och varmare beigea toner

Grönt lugnar och dämpar stress

Växter och grönt tar även de en större plats i våra hem i år. Det gröna ger oss ett stort lugn efter en längre period av stress. Det är dags att få slappna av i lugn och ro. Man kan även möta de gröna färgerna med lite varmare orange, det ger en härlig balans och kontrast. För att behålla det mjuka och lugna i inredningen kommer vi även se mer och mer rundade former. Inte bara i små detaljer som vaser eller krukor utan även inom soffor och dörröppningar.

Årets färg 2022

Om man vill fortsätta på spåret med kontraster är årets färg, Very Peri, ett fantastiskt komplement till både grönt och oranget. Very Peri är en blålila färg som tillsammans med både grönt och orange utgör sekundärfärgerna i färghjulet. Det gör att lila får en fantastisk roll som accentfärg till det ljusa och naturliga färgerna som gör sig sedda i år.

Multifunktionalitet i inredningen

Även om fokuset ligger mycket på att hitta ett lugn i hemmet kommer hemmakontoret utvecklas under året som kommer. Möbler som går att använda både i vardagen och i arbetet blir mer och mer populära. Ett bord som du både kan sitta och arbeta vid men även bjuda över nära och kära på härliga middagar är ett exempel på multifunktionella möbler. Om man inte vill satsa på en ny stor möbel finns det belysning som går att använda till mer än ett ändamål.

Inred hållbart i hemmet

Någonting som inte bara ger en härlig känsla inredningsmässigt utan även känslomässigt är hållbara val när man inreder. Det kan till exempel vara att köpa second hand eller göra om någonting som redan finns hemma. Du kanske ska testa att måla om och reparera den gamla byrån istället för att köpa en helt ny. Eller varför inte möblera om och flytta runt lite inredningsdetaljer du redan har hemma?

Speglar gör att rummet känns större

Rum och hem kan kännas alldeles för små för det vi vill ha dem till. Ett sätt att få ett utrymme att kännas större kan man använda speglar i olika former och storlekar. När det gäller just speglar är det kul att leka runt lite och kanske testa att köpa en lite rundad spegel istället för den klassiska rektangulära. Ljuset fångas och reflekteras i resten av rummet så den naturliga ljuset tar större plats än det annars hade gjort.

Tre tips på trender 2022

• Håll det ljust och harmoniskt med varma färger och speglar
  • Våga använda kontrastfärger!
  • Tänk hållbart, testa att göra om istället för att köpa nytt

BILDER FRÅN NÅGRA AV VÅRA ELEVERS INSTAGRAMSKONTO.