Hur fungerar det att inreda enligt det gyllene snittet?

Hur får man det att kännas och se harmoniskt ut hemma när man möblerar och dekorerar? En bra mall att följa är det så kallade “Gyllene snittet”. Det är ett mått som funnits sedan urminnes tider, eller åtminstone sedan Pythagoras och de gamla grekerna.

2022-05-13

Hur fungerar det att inreda enligt det gyllene snittet?

Vad är gyllene snittet?

Det gyllene snittet handlar om hur man kan placera saker och ting för att det ska kännas så harmoniskt, vackert och naturligt för ögonen som möjligt. I grunden är det en matematisk formel som man kan se mer bildligt i den så kallade gyllene rektangeln. Det är en rektangel som är indelad i mindre kvadrater. Med hjälp av rektangeln får man som en lathund över vart man kan ställa saker för mer harmoni. I den gyllene rektangeln kan man även ha den gyllene spiralen om man vill leda blicken från en punk till en annan.

Vad gör gyllene snittet inom inredningen?

Gyllene snittet används för att skapa liv i ett utrymme. Utrymmet kan vara ett helt rum men det kan också vara ett fönster eller ett stilleben. Med hjälp av gyllene snittet bygger du på så sätt upp olika kompositioner där höjd, bredd och linjer spelar roll. Om “rätt” sak står på “rätt” plats kommer du inte känna dig stressad när du ser ditt stilleben eller rum. Med “rätt” sak och “rätt” plats menas hur höga respektive låga saker bör står gentemot varandra så de får sitt fokus utan att ta från den andra. Det gäller även materialen och linjerna. Sakerna ska komplettera varandra och inte minimera varandra.

Här är ett härligt stilleben från vår elev @trivsammarum.se_skovde

Hur ska jag tänka när jag vill inreda?

Självklart måste man inte ha en gyllene rektangel utskriven och framför sig när man inreder men det kan vara trevligt att ha den i bakhuvudet när man väl inreder. Tycker däremot att det blir krångligt med måtten räcker det ofta att tänka i tredjedelar och ojämna tal. När du ska placera ut lite dekorationer i klungor, stilleben, är det vackert att hålla dem i ojämnt antal och ställa dem så de följer den gyllene spiralen. Eller åtminstone när man ser på stillebenet ovanifrån.

BILDER FRÅN NÅGRA AV VÅRA ELEVERS INSTAGRAMSKONTO.