Så här lyckas du med accentfärgen i din inredning

Ett rum består av bas- och accentfärger. Basfärgen är oftast neutral som som beige, grå eller vit. För att få lite mer liv i rummet brukar man använda sig av en accentfärg. Den kan antingen gå i samma ton eller komplettera basfärgen.

2018-11-20

Så här lyckas du med accentfärgen i din inredning

Använd dig av färghjulet när du ska välja färg

Fundera på om du vill att accentfärgen ska sticka ut eller om den ska smälta in. Välj ut till exempel tre st accentfärger som du håller dig till i hela ditt hem så du får en röd tråd genom rummen. Du kan också då lätt flytta föremål mellan rummen för att få variation.

Ping ping ping

En accentfärg bör förekomma på tre ställen i ett rum (så kallat ping, ping, ping) för att få blicken att vandra runt i rummet, kännas behagligt och fastna på de olika ställena. Använd inte för många accentfärger i samma rum, då blir rummet oroligt.

Om du har någon favorittavla, kudde eller annat föremål som har mycket färg i sig – testa att plocka upp någon av dem färgerna som en accentfärg.

Det finns många sätt att ta hjälp av ett färghjul när du ska välja din accentfärg. Ett sätt kan vara att välja en kompletterade färg. Du väljer då den färg som är mittemot din basfärg i hjulet (färghjulet till vänster). Du kan också välja flera färger genom att titta på på färghjulet som ett ”splittrat kompletterande färgschema” (färghjulet till höger).

I bilden med tvådelad vägg ser du en variant på där man har valt kompletterade accentfärger. Bild från Caparol Färg.

Om du väljer att gå utbildningen Certifierad inredare och diplomerad homestylist, har vi ett helt avsnitt med färglära som du ska ta dig igenom. Du kommer garanterat vara proffs på att inreda med färg när du är klar med inredningskursen.