Vad är Wabi-sabi och hur funkar det?

Flödet i ett hem kan säga väldigt mycket om den som bor där. Inte bara om dennes inredningsstil utan även om dennes livsfilosofi. I Japan finns det en livsfilosofi som heter Wabi-sabi. Det kan vara lite svårt att förklara exakt hur Wabi-sabi fungerar men vi har lyft fram det viktigaste som förhoppningsvis ger lite inspiration på vägen.

2022-05-09

Vad är Wabi-sabi och hur funkar det?

Var kommer då Wabi-sabi från? Vi vet redan att det är från Japan, men hur kommer det sig att det sig att det nu börjat bli en inredningstrend i västvärlden? För att förstå inredningsstilen Wabi-sabi måste vi först förstå livsfilosofin Wabi-sabi. Det är en gammal tradition som grundar sig i respekt för naturens och livets gång, att acceptera hur saker ändras och åldras. Man ska låta skavankerna ta sin plats istället för att gömma dem, fylla lagningar i porslin med guld istället för att göra så de inte syns.

Åldern har även den sin charm

Vad betyder Wabi-Sabi då? Det finns ingen direkt översättning från japanskan till svenskan men om man börjar bryta upp det i två ord så betyder wabi ungefär ensamhetens skönhet och sabi är mer ett välkomnande av tidens vackra påverkan. Kanske lite svårt att greppa men tillsammans blir det ungefär att allt är vacker på sitt sätt och blir bara vackrare och vackrare med tiden.

homestyling-elev-Interiörskolan

Hitta ett lugn fullt med respekt

Wabi-sabi vill hitta tillbaka till det lugn det en gång i tiden var med och skapade. Det lugnet kan man även behöva i sitt hem. Speciellt nu för tiden med allt som händer runt omkring oss. Inte nog med att det vill uppnå lugn runt oss, så vill Wabi-sabi uppnå lugn, tacksamhet och acceptans inom oss och för oss själva. Det gäller inte bara att acceptera världen runt omkring utan oss själva som personer med allt bagage vi har med oss. Man kan sammanfatta Wabi-sabi lite som “The wisdom of imperfection”, imperfektionens vishet.

Hur gör jag mitt hem mer Wabi-sabi?

Hur kan man då ta in Wabi-sabi i sin heminredning? Till att börja med behöver man acceptera sig själv och sitt hem som det är. Skavankerna är inga fel, det är lärdomar. Det gäller bara att hitta lycka i de också. För lyckan och tacksamheten får nästan ta över rodret när det gäller att inreda enligt filosofin Wabi-sabi. Men man får inte glömma bort respekten för ålderns höst hos även materiella ting. Dess patina och ålder bär på sin historia som också förtjänar respekt. Därför finns det ingen bättre mall när man vill inreda enligt Wabi-sabi än att ha respekt för historia och imperfektion, känna tacksamhet och lycka i sakerna du väl har och hitta ditt lugn. Det finns inget som säger att allt måste vara symmetriskt, utan det ska kännas som hemma med en historia och gärna handgjorda detaljer. Det får gärna vara så mycket naturliga material som möjligt för de bär på fantastiska historier.

BILDER FRÅN NÅGRA AV VÅRA ELEVERS INSTAGRAMSKONTO.