Varför är ett moodboard en bra idé när man ska inreda?

Det dyker titt som tätt upp frågor om vad ett moodboard är och varför det är så bra att använda ett.

2022-06-16

Varför är ett moodboard en bra idé när man ska inreda?

Vad har man ett moodboard till?

Moodboard ett verktyg som ska förmedla en känsla över ett utrymme oavsett om det är ett sovrum, en hall eller en uteplats. Man använder moodboards för att få en tydlig överblick på sitt projekt. Med hjälp av sitt moodboard skapar man ett mer genomgående tema och en sammanhängande känsla genom hela processen och utförandet. Det är en stor fördel att använda sig av moodboards både när du inreder åt dig själv eller i ditt yrke som inredare när du inreder åt någon annan. Tack vare moodboards kan båda parter få en känsla och se om man förstått varandra rätt eller ej.

Vad finns på ett moodboard?

Moodboards kan användas på lite olika sätt beroende på var du befinner dit i ditt projekt. Till en början kanske ditt moodboard bara består av inspirationsbilder tillsammans med färgval som inte har några specifika färgkoder än. På dessa moodboards kan du i princip ha vad du vill, så länge det förmedlar känslan och helheten av utrymmet. Några bra saker att ha på dina moodboards är din tänkta färgpalett så man ser att färgerna går ihop, möbler, antingen de möbler man bestämt sig för att använda eller möbler för inspiration samt övriga inredningsdetaljer och växter för att skapa liv.

Ett moodboard och en materialplansch ska inte förväxlas här. En materialplansch är en överblick på de faktiska materialen som ska finnas med i rummet. Det kan vara handtag till luckorna i köket, en bit av köksbänken och en bit av gardinen. Moodboarden behöver i första läget inte ha de slutgiltiga produkterna eller materialen, utan fungerar då mer som inspiration inför arbetet.

Ett moodboard bör vara minst i liggande A4 men helst i liggande A3 för att de alla detaljer så tydligt som möjligt. Om man arbetar med ett väldigt stort rum brukar det rummet delas upp på två eller tre moodboards. Börjar man inreda på professionell nivå hittar du snabbt ett bra arbetssätt för detta.

Här är ett snyggt moodboard på ett pojkrum från vår duktiga elev @ella_edenstrom

Här ser du istället en materialplansch över ett kök av vår duktiga elev Elsa.

Vad är skillnaden på en moodboard och schematic board då?

Det finns även någonting som kallas för schematic board. Den kan för det otränade ögat se ut som en moodboard, men det finns en liten skillnad. I mitten av en schematic board hittar man alltid en planritning över utrymmet man inreder. Från planritningen dras det sedan en linje ut till alla möbler och textilier. På så sätt får du en tydlig överblick över det färdiga utrymmet. Alla detaljer behöver inte vara med på ett schemat board.

När du börjar spåna idéer inför ett projekt är det väldigt bra med moodboards med inspirationsbilder och när du sedan bestämt sig för placeringar av möbler och exakt vilka möbler som ska användas kan du göra en schematic board. Använder du dessa olika arbetssätt går arbetet med projektet smidigare och man släpper inte den känsla man vill förmedla. När du känner att du är helt klar med vilka möbler, detaljer och färger som ska användas skapar du sedan ett slutligt moodboard där rätt färgkoder kan läggas in i ditt färgschema och där korrekta möbler används. På dessa sätter du sedan siffermarkeringar som återfinns i en inköpslista om du jobbar professionellt mot kund.

Bild: Schematic board från vår duktiga elev Mikaela.

Styling av Anna.

Ett verktyg skapat av BONI ingår i vår utbildning

Vi är stolta över att kunna presentera vårt nya samarbete med BONI och deras verktyg för att göra moodboards. Verktyget är utvecklat genom kombination av smart teknik och expertis från inredningsarkitekter och gör det extremt enkelt att skapa moodboards och visualisera dina inredningsidéer.

Kombinera frilagda möbler och inredningsdetaljer som växter och tavlor i en blank canvas med ett enkelt klick. Addera rum från BONIs rumsbibiliotek och välj mellan olika typer av golv, väggfärg och tapeter för att enkelt skapa en rumslighet. I BONIs produktkatalog kan du söka bland och kombinera över 300 varumärken från mer än 30 olika butiker. Sök på varumärke eller filtrera på återförsäljare, pris och färg. Hittar du inte den produkt du letar efter? Ladda enkelt upp din egen bild där bakgrunden tas bort automatiskt.

Som elev hos Interiörskolan har du 90% rabatt på BONISs verktyg 1 år. Efter 1 år kan du sedan välja om du vill fortsätta med tjänsten.

BILDER FRÅN NÅGRA AV VÅRA ELEVERS INSTAGRAMSKONTO.