Vilka växter ska jag välja när det inte finns så mycket dagsljus?

De flesta växter vill ha ganska mycket ljus men det finns undantag. Välj rätt typ av växter om du har en mörk vrå som du vill piffa upp med en växt. Rum med lite ljus kan till exempel vara en hall eller rum som vetter mot norr och badrum utan fönster.

2018-12-20

Vilka växter ska jag välja när det inte finns så mycket dagsljus?

Tåliga gröna växter

Här ger jag dig fyra tips på växter du kan välja.

1. Silverkalla
Placera silverkallan på en varm plats där det inte drar. Växten har vackert mönstrade blad och behöver endast några timmars indirekt solljus varje dag. Spreja gärna bladen med vatten då och då och vattna växten regelbundet med ljummet vatten. Jorden ska torka ut mellan vattningarna.

2. Gullranka
En tålig klätterväxt som endast behöver ett fåtal svaga ljustimmar per dag. Låt den gärna klättra på hyllor eller liknande inomhus. Placera gärna gullrankan i fuktiga miljöer som badrum eller kök. Under sommaren behöver du vattna gullrankan varje vecka och under vintern varannan vecka. Jorden ska torka ut mellan vattningarna.

3. Svärmorstunga
Svärmorstungan är en växt med smala upprätt blad som passar bra i tajta utrymmen där det inte finns mycket ljus. Växten är tålig och behöver inte mycket ljus alls. Ursprungsnamnet är bajonettlilja och den får inte övervattnas. Vattna ca en gång varannan vecka på sommaren och en gång i månaden på vintern. Jorden ska vara torr. Svärmorstungan får inte stå i vatten.

4. Garderobsblomma
En väldigt tålig växt som klarar sig bra utan alltför mycket dagsljus. Dess kraftiga, köttiga blad förvarar näring och trivs i fuktiga rum som badrum och kök. Vattna den ca varannan vecka men var noga så du inte ger den för mycket vatten så den står i vatten.

Källa: www.houzz.se