Vill du bli certifierad inredare? Tänk på det här innan du väljer utbildning!

Är din största dröm att bli certifierad inredare eller homestylist? Då behöver du hitta en utbildning som passar din livsstil och dina mål. När utbildningen är klar har du många spännande år framför dig. Kanske är din dröm att planera och designa privatpersoners hem vid renovering? Eller att styla bostäder som snart ska ut till försäljning. Möjligheterna efter din utbildning till inredare är många och vi vill guida dig genom alla dina frågetecken.

2024-07-07

Vill du bli certifierad inredare? Tänk på det här innan du väljer utbildning!

Hur vet jag om utbildningen till certifierad inredare är bra?

För att du ska kunna arbeta som inredare krävs i många fall en utbildning. Som du säkert har märkt finns det en uppsjö av olika utbildningar där du blir certifierad inredare. Men är alla utbildningar verkligen detsamma?

– Det skiljer sig både i kvalitet och innehåll mellan olika utbildningar. Därför är det klokt att undersöka på djupet vad som ingår i just den utbildning som du har tänkt läsa. Vill du kombinera utbildningen med ett jobb? Vilket typ av stöd behöver du från din lärare? Detta är saker du bör väga in när du gör ditt val av skola, förklarar Jennie Wallgren, lärare på Interiörskolan.

Här är några detaljer att titta på innan du gör ditt val av inredningsutbildning:

Utbildningens innehåll

Se till att din utbildning till certifierad inredare eller homestylist täcker de områden som du är mest intresserad av. Utbildningen ska ge dig alla verktyg du behöver för att du ska kunna ta dig ut på arbetsmarknaden. Detta kan vara svårt att lära dig på egen hand och kräver ofta massor av tid.

Feedback på inlämningsuppgifter

För att du ska lära dig rätt saker behöver du få återkoppling på ditt arbete. Det vill säga feedback på dina inlämningsuppgifter. Det kan tyckas vara en självklarhet men faktum är att många utbildningar inte erbjuder kontinuerlig återkoppling. Och vet du, utan feedback försvinner hela poängen med en utbildning. Då kan du lika gärna surfa runt på internet eller läsa en bok i ämnet. Och det är ju inte därför du betalar för en utbildning som gör dig till certifierad inredare. Att bli certifierad inredare tar tid men du investerar ju i dig själv och i dina framtidsdrömmar så det måste få ta just tid. Att köpa en utbildning som gör dig till inredare på några månader och utan återkoppling är sällan en bra lösning. Det är som att köpa sig titeln ”certifierad inredare” och sedan inte ha någon som helst grund att stå på.

Utbildning inom inredning – distans eller på plats

Fundera över om du vill träffa dina klasskamrater och lärare fysiskt eller online. En utbildning till certifierad inredare på distans kommer med flera fördelar. Du kan bo vart som helst i Sverige och slippa en eventuell flytt eller pendling till skolans lokaler. Du skapar helt enkelt din egen studieplats. Du kan dessutom kombinera dina inredningsstudier med ett jobb när du läser en utbildning på distans. Vad som passar dig bäst vet bara du.

Jennie Wallgren,
grundare Interiörskolan

Arbeta som inredare

Distansutbildning eller på plats?

Feedback på inlämningsuppgifter

Funderar du på att välja en inredningsutbildning hos Interiörskolan?

Hos oss får du stöd genom hela din utbildning till inredare. En lärare finns med dig från dag ett till den dagen du har ditt certifikat i handen. Läraren återkopplar självklart på alla dina inlämningsuppgifter och berättar vad du kan göra för att nå nästa nivå. Alla våra lärare har praktisk erfarenhet från inredningsbranschen. Och vill se dig utvecklas.

Det här får du när du läser en utbildning till certifierad inredare hos oss:

• Erfarna lärare som kan branschen. Vi har funnits sedan 2015 och våra lärare har lång erfarenhet.
  • Alltid återkoppling på dina inlämningsuppgifter.
  • Utvecklingssamtal för att vägleda dig åt rätt håll.
  • Lärorik kunskap med branschens senaste och mest aktuella verktyg.
Homestylist utbildning erfarna lärare

Välorganiserad och lätt att följa. Kursinnehållet var väl strukturerat och gav en bra blandning av teori och praktik. Lärarna var engagerade och förklarade allt på ett tydligt och pedagogiskt sätt. De var också generösa med kommentarer och feedback, vilket var till stor hjälp för min inlärning. Uppgifterna var roliga och utmanande, och de gav mig möjlighet att använda mina nya kunskaper i praktiken. En av de stora fördelarna med utbildningen var att den var helt online. Det innebar att jag kunde studera när jag hade tid, vilket var perfekt för mig som har ett hektiskt liv. Jag har lärt mig massor och jag känner mig nu redo att ta mig an nya utmaningar inom inredningsbranschen. Jag kan varmt rekommendera den här utbildningen till alla som är intresserade av att lära sig mer om inredning.

Linda Winberg

Certifierad Inredare, Homestylist & Inredningskonsult

BILDER FRÅN NÅGRA AV VÅRA ELEVERS INSTAGRAMSKONTO.

Vi står alltid säkert – för våra elevers skull

Till Interiörskolan kommer du som vill känna dig sedd. Hörd. I tider när omvärlden skakas av pandemier, lågkonjunktur eller högkonjunktur. Oavsett hur världsläget ser ut står vi alltid med båda fötterna på jorden. Och det gör vi för din skull. Så att du är redo att entra inredningsbranschen när du än vill med en ryggsäck fullpackad med de viktigaste verktygen.

Vill du bli certifierad inredare?